Przykuwające uwagę elementy reklamowe, takie jak etykiety czy opakowania, to must have w kwestii zwiększenia zainteresowania klientów. Efektowne oznaczenia i ich kształty wyróżniają bowiem produkty na półkach sklepowych czy w przestrzeni komercyjnej, zachęcając klientów do ich nabycia – stąd już krótka droga do zakupowego sukcesu. Jedną z technik w zakresie nowoczesnej poligrafii oraz produkcji opakowań jest sztancowanie, czyli precyzyjne wycinanie w celu stworzenia unikalnych elementów. Chcesz wiedzieć, na czym polega ten proces, a także w jaki sposób wpływa na atrakcyjność wizualną produktów? Koniecznie przeczytaj nasz wpis poświęcony tej tematyce. Zapraszamy do lektury!
Dla osób niezwiązanych z marketingiem i oprawą wizualną produktów określenie to zupełnie nie przywodzi na myśl konkretnych działań. Spieszymy więc z wyjaśnieniem pojęcia sztancowanie. Co to jest? To nic innego jak proces wykrawania określonych kształtów z materiałów takich jak papier, karton bądź tworzywa sztuczne. Odbywa się on z wykorzystaniem specjalnych, profesjonalnych narzędzi zwanych wykrojnikami. Pozwalają one na formowanie surowca do pożądanego kształtu, wymaganego przez producenta i przyjętego w projekcie danego wyrobu.
Tego typu technika jest szeroko wykorzystywana w świecie marketingu – do tematu zastosowań sztancowania jeszcze wrócimy. Prześledźmy teraz historię tej technologii, a także jej metody.
Sztancowanie możemy podzielić na 3 typy, zależne od rodzaju maszyn użytych do produkcji kokretnych elementów. Wyróżniamy sztancowanie płaskie, a także rotacyjne i półrotacyjne. Czym charakteryzują się poszczególne typy tej techniki?
Metoda sztancowania | Charakterystyka |
Sztancowanie płaskie |
|
Sztancowanie rotacyjne i półrotacyjne |
|
Aby można było mówić o sztancowaniu, należy wziąć pod uwagę konieczność zastosowania w jego celu specjalistycznych narzędzi. W końcu to one umożliwiają osiągnięcie konkretnych kształtów! Podstawą w przypadku tej technologii jest wykrojnik – niejako serce procesu sztancowania. To podkładka wyposażona w specjalne ostrza o określonym kształcie, które precyzyjnie wycinają materiał, umożliwiając jego późniejsze złożenie w przypadku opakowań bądź osiągnięcie odpowiedniej formy, gdy mowa o wycinaniu etykiet. Na uwagę zasługuje tutaj fakt różnorodnych rodzajów ostrzy, które przekładają się na wszechstronność działania wykrojnika. Wyróżnić można noże bigujące, przeznaczone do tworzenia rowków na opakowaniu w celu jego późniejszego złożenia, a także noże perforujące, wycinające poszczególne elementy według projektu. Do sztancowania używa się także noży tnących (wykrawających), służących do np. rozerwania etykiety na kilka części – metoda stosowana np. przy plombach.
Wiesz już mniej więcej, na czym polega sztancowanie – co to za technologia i na jakiej zasadzie działa. Przejdźmy teraz zatem do tematu jej zastosowania, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Gdzie może sprawdzić się ta technika? Oto przykłady.
Sztancowanie jako metoda introligatorska daje wręcz nieograniczone możliwości projektowe. Za pomocą tej technologii bez problemu uzyskuje się dowolne kształty oraz wzory opakowań czy jeszcze innych elementów reklamowych. Gwarantuje ona precyzję, a także powtarzalność, niezwykle istotną w przypadku wielonakładowych serii oznaczeń i opakowań. Te czynniki sprawiają, że dzięki sztancowaniu tworzone elementy mają zapewnioną dokładność cięcia wraz z uwzględnieniem jednolitości opakowania.
Po lekturze tego wpisu wiesz wszystko na temat sztancowania i możliwości jego zastosowania w praktyce. Ta metoda stanowi wręcz podstawę w świecie poligrafii, umożliwiając produkcję opakowań oraz etykiet, a także innych oznaczeń promocyjnych w sposób szybki, precyzyjny, jak również efektowny. Zastosowanie tej techniki jest w stanie znacząco zwiększyć atrakcyjność wizualną danego produktu, jak również wpłynąć na jego funkcjonalność czy też ochronę zawartości. Szukasz firmy, która będzie w stanie zrealizować tego typu usługę? Postaw na nas – wykonamy dla Ciebie sztancowanie etykiet, a także oznaczeń w krótkim czasie!